ALLAHUMMA SHALLI A'LA SAIDINA MUHAMMAD WA A'LA ALIHI WASAHBIHI WASALLAM
RASULULLAH ADALAH SEBAIK - BAIK MANUSIA UNTUK DITELADANI (DI CONTOHKAN)
"SUNGGUHNYA PADA DIRI RASULULLAH TERDAPAT SURI TAULADAN YANG BAIK BAGI KAMU" BELAJARLAH HADIST RASULULLAH SAW SEBAGAI PEDOMAN HIDUP BAGI KITA SEMUA

Monday, May 20, 2013

FADHILAT BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

بسم الله الرحمن الرحيم

Bermula bab yang ketiga pada menyatakan Fadhilat mengucap Bismillahirramanirrahim

Sabda Rasulullah Saw :

قاالنبى صلى الله عليه وسلم مامن عبديقول بسم الله الرحمن الرحيم الايذوب الشيطان كمايذوب الرصاص من النار
Makna :
Telah bersabda Nabi saw, tiada jadi ada pada seorang hamba Allah Ta’ala yang mengata Bismillahirrahmanirrahim, melaikan hancurlah syaithan seperti hancur timah daripada api.

Sabda Rasulullah saw :

روى عن عبدالله بن مسعود انه قل قل رسول الله صل الله عليه وسلم من قل بسم الله الرحمن الرحيم لم يبق من ذنوبه ذرة
Makna :
Riwayat dari Abdullah bin Ibnu Mas’ud Telah bersabda Nabi saw, barang siapa mengata bismillahirrahmanirrahim niscaya tiada kekal dosanya barang suatu zarrah.

Sabda Rasulullah saw :

قاالنبى صلى الله عليه وسلم من كتب بسم الله الرحمن الرحيم فجوده تعظيما الله تعال غفرما تقدم من ذنبه
Makna :
Telah bersabda Nabi saw, barang siapa yang menulis bismillahirrahmanirrahim maka membaiki ia akan dia, karena membesarkan Allah Ta’ala niscaya diampuni baginya barang yang telah lalu daripada segala dosanya.

Sabda Rasulullah saw :

قاالنبى صلى الله عليه وسلم اذا كتب أ حدكم بسم الله الرحمن الرحيم فليمد الرحيم

Makna :
Telah bersabda Nabi saw, apabila menyurat seorang dari kamu akan Bismillahirrahmanirrahim hendaklah memanjangkan akan rahim.

Sabda Rasulullah saw :

قاالنبى صلى الله عليه وسلم ان الله تعال زين السماء بالكواكب وزين الارض بالاشجاروزين البربالامسواج وزين اللملاءكة مجبراءيل وزين اجنة مجوروقصوروزين الانبياء محمد عليهم السلام وزين الايام بيوم الجمعة وزين الليل بايلة القدر وزين الشهوربشهر رمضان وزين المساجد بالكعبة وزين الكتب بالقر آ ن وزين القر آن بسم الله الرحمن الرحيم
Makna :
Telah bersabda Nabi saw, bahwasanya Allah Ta’ala menghiasi ia akan langit dengan bintang dan menghiasi ia akan bumi dengan kayu dan menghiasi ia akan laut dengan ombak dan menghiasi ia akan segala malaikat dengan jibrail dan menghiasi ia akan syurga dengan bidadari dan mahligi dan menghiasi ia akan segala nabi dengan nabi Muhammad Alaihissalam  dan menghiasi ia akan segala malam dengan malam lailatul qadar dan menghiasi ian akan segala bulan dengan bulan ramadhan dan menghiasi ia akan segala masjid dengan ka’bah dan menghiasi ia akan kitab dengan al-quran dan menghiasi ia akan al-quran dengan bismillahirrahmanirrahim.
 
Sabda Rasulullah saw :

 قاالنبى صلى الله عليه وسلم من قل بسم الله الرحمن الرحيم كتب الله اسمه من الابراروبرىءمن الكفروالمنفاق
Makna :
Telah bersabda Nabi saw, barang siapa mengata bismillahirrahmanirrahim niscaya disuratkan Allah Ta’ala akan namanya daripada orang yang berbuat baik dan lepas ia daripada kafir dan daripada munafik.

Sabda Rasulullah saw :

قاالنبى صلى الله عليه وسلم من قل بسم الله الرحمن الرحيم غفرله ما تقدم من ذنبه

Makna :
Telah bersabda Nabi saw, barang siapa mengata bismillahirrahmanirrahim niscaya diampuni oleh Allah Ta’ala baginya barang yang telah lalu daripada dosanya.

Sabda Rasulullah saw :

قاالنبى صلى الله عليه وسلم اذاقتم فقولوا بسم الله الرحمن الرحيم وصاواعلى محمد فان الناس لايغتابونكم ويمنعهم اللمللك من ذلك

Makna :
Telah bersabda Nabi saw, apabila berdiri kamu dari pada tidur, maka kamu baca bismillahirrahmanirrahim dan kamu mengucap selawat atas nabi Muhammad saw, maka bahwasanya segala manusia tiada mengupat –ngupat oleh  mereka itu akan kamu dan menegahkan akan mereka itu oleh malaikat daripada yang demikian itu.

 Sabda Rasulullah saw :

قاالنبى صلى الله عليه وسلم اذاقتم اذا جلستم مجلسا فقولو ا بسم الله الرحمن الرحيم وصلوا على ا لله عليه وسلم وكل الله با لناس ملكا يمنعهم من الغيبة حتى لا يغتا بوا عليكم
Makna :
Telah bersabda Nab saw, dan apabila  duduk kamu pada tempat kedudukan maka kamu kata bismillahirrahmanirrahim dan kamu mengucap selawat atas nabi saw, niscaya diwakili oleh Allah Ta’ala bagi segala manusia seorang malaikat yang menegahkan ia akan mereka itu daripada mengupat –ngupat atas kamu.

No comments:

Post a Comment